RSS

Curiosity (I)

09 Aug

Sa scriu despre Curiosity e mai complicat decit parea la o prima vedere. Sa scriu despre importanta? Sa dau detalii tehnice? Sa scriu despre cit de entuziasmat sint, despre cit de impresionanta este misiunea si toate implicatiile ei? Cred ca o sa fac putin din fiecare si o sa-mi cer scuze inca de la inceput pentru lungimea articolului. O sa iasa imens🙂 Cu toate astea, ca de obicei, o multime de lucruri or sa ramina neacoperite (de exemplu, de ce traiectoria navetei care a transportat MSL – Curiosity a fost eliptica si nu liniara). O sa incerc sa raspund la astfel de intrebari in comentarii sau in postari ulterioare, daca e cazul.

Sa o luam cu inceputul. Curiosity a plecat de pe Pamint anul trecut, 26 noiembrie, cu ajutorul rachetei Atlas V 541

Dupa 8 luni si 560 de milioane de kilometri, Curiosity ajunge pe 6 august 2012 linga Marte de unde incepe coborirea controlata. Hmmm… coborire controlata… hehe. Curiosity a patruns in atmosfera lui Marte cu o viteza gigantica, aproximativ 5900 m/s (~20 000 km/h). In numai 255 de secunde, datorita frecarii cu atmosfera rarefiata a lui Marte si printr-o serie de manevre, Curiosity pierde mai mult de 90% din viteza (ajunge la ~405 m/s, adica vreo 1500 km/h) si se afla la numai 11 000 de metri altitudine. (Ca sa va imaginati cam cit de rapida a fost decelerarea, este ca si cum ati frina pe autostrada, de la 130 km/h pina la oprire completa, in doar 1.7 secunde).

Urmeaza faza “pe parasuta”. Inca vreo suta de secunde (adica nici 2 minute, pentru cei carora le e lene sa faca conversia) si Curiosity pierde inca 80% din viteza cu ajutorul parasutei, ajungind la ~80 m/s (~290 km/h) si ajunge la 1600 de metri altitudine. Dupa ce mai devreme cu 70 de secunde se despartise de scutul termic, este momentul sa piarda scutul superior, impreuna cu parasuta atasata.

Din pacate, atmosfera lui Marte este prea rarefiata si Curiosity este mult prea greu (900 kg) pentru a executa coborirea parasutat pina la capat. In egala masura, aceeasi greutate excesiva a impiedicat folosirea de airbag-uri ca la misiunile anterioare (modulele erau inconjurate de baloane, multe baloane, pe care topaiau pina se opreau). Asa ca urmeaza faza finala, “powered descent”, in care modulul este incetinit in coborirea lui verticala cu ajutorul a 8 propulsoare cu propulsie variabila (intre 400 N si 3100 N) montate pe platforma de deasupra roverului. In partea finala a coboririi, platforma se desprinde de rover, ramine atasata de el prin cabluri si actioneaza ca o macara suspendata (“sky crane”) care il aseaza frumos pe suprafata lui Marte.

Iata si un film (facut de Brandon Fibbs) care ilustreaza intregul proces:

Exista mai multe aspecte impresionante ale acestei coboriri controlate. In primul rind, faptul ca tehnicile folosite acum (“precision guided entry” bazat pe un calculator de navigatie, propulsoare si greutati de echilibrare, “sky crane”, decizii de navigare luate ad hoc si nu dupa un plan de navigare prestabilit) au fost tehnici folosite pentru prima data intr-o astfel de misiune. Un alt lucru impresionant ar fi faptul ca s-a facut coborirea aproape perfect in centrul elipsei tinta de 20×7 km, cu doar citeva sute de metri eroare (dupa ce a parcurs 560 de milioane de kilometri, ca sa nu uitam de unde a plecat). Apoi ar fi precizia temporala a intregii misiuni, faptul ca in momentul in care Curiosity a atins solul planetei Marte unul dintre cei doi sateliti care intermediaza comunicarea cu Pamintul era deasupra, gata sa transmita date si imagini (ba chiar a facut si fotografii). Asta in conditiile in care “fereastra de comunicare” cu satelitii este de doar 8 minute/zi (asta dupa 8 luni de calatorie, ca sa nu uitam cit a durat). Precizia calculelor a fost pur si simplu extraordinara.

Ok, articolul devine prea lung. Asa ca o sa pun un (I) la capatul titlului si o sa revin cu una sau mai multe continuari. In episoadele urmatoare voi include explicatii despre misiunea roverului, despre laboratoarele cu care este echipat, cu imagini (pina atunci mai apar si altele), cu explicatii despre motivele pentru care multe dintre imagini sint doar alb-negru (asta e pentru Rhetta :D)

In concluzie, dupa aceasta prima parte… impresionant! O demonstratie impresionanta ca sintem in stare de lucruri sublime atunci cind ne concentram energiile si nu ne pierdem vremea cu timpenii. Si o parere de rau… mi-ar fi placut sa fac cumva parte din echipa aia. Am avut parte de momentele mele mari, de succes dupa luni de munca, dar nimic de dimensiunea asta. Well… fiecare din noi are locul si misiunea lui.

 
12 Comments

Posted by on August 9, 2012 in Uncategorized

 

12 responses to “Curiosity (I)

  1. Adrian

    August 11, 2012 at 3:40 pm

    Foarte, foarte frumos ce zici matale acolo.

     
  2. kinn

    August 13, 2012 at 2:41 pm

    Fain fain, am sa mai revin pe blog!

     
  3. BadDragon

    August 13, 2012 at 5:25 pm

    Multumesc, kinn. Si te mai astept.

     
  4. petroniamarcs

    August 19, 2012 at 4:18 pm

    Mde. Că poze sepia nu putea să facă, să mă mulţumească şi pe mine. Nu-i nimic, o să-mi construiesc singură curiozitatea mea, te cooptez în echipă şi cu ocazia asta o să trimiţi şi tu un robot pe Marte. Adică o să trimitem, pentru că, nu-i aşa, fiziciana din mine va fi de foarte mare ajutor şi sub nici o formă nu aş fi ca musca la arat. Aşa. Acum că am lămurit toate aspectele, mai rămân câteva detalii insinifiante de stabilit, nişte calcule acolo, ceva sudură uşoară, pe care ca să nu te insult le las în seama ta. Ok? Ne vedem la lansare, peste 6 luni (n-o expunem în Piaţa Victoriei că rămânem fără ea).

    Acestea fiind zise şi planul de cucerire al lui Marte stabilit, mai spun o singură chestie: undeva, o paranteză şi-a făcut puţin de cap cu nişte verbe.😛 Scuze…?

     
  5. petroniamarcs

    August 19, 2012 at 4:19 pm

    *insignifiante sunt detaliile alea. Tasta cu “g” pe ea înnebuneşte periodic, în sensul că nu există.

     
  6. BadDragon

    August 19, 2012 at 4:28 pm

    Babo, s-a facut. Modul facut in colaborare, eu ma ocup de suduri si calcule, punem si-o camera sepia, trimitem dupa Curiosity. Facem inainte concurs pentru botezarea bizdiganiei, 1000 eur taxa de participare, evident. Lansam la idele lui Marte, ca s-o umplem de simbol.

    Acu’ o intrebare la matale. Poti sa fii mai exacta? Am inteles, paranteze, verbe, da’ n-am gasit unde exact. Da si tu macar numarul paragrafului (o sa-ncep sa-mi numerotez peragrafele, mai ceva ca in editiile academice din Platon si Aristotel)

     
  7. impricinatul

    August 19, 2012 at 8:56 pm

    nu stiu unde citeam… nu stiu daca e adevarat…
    cica apollo 11 a avut pe el mai putin IT decat un VW din zilele noastre.
    acum, au avut ei IT, dar….
    domne, sunt oameni bazati! respect!

     
  8. petroniamarcs

    August 20, 2012 at 2:58 pm

    Sub poza a doua, modulele.😀 Asta numai fiindcă ceri doar 1000 de euro pentru botezarea Aurichii. Așa onoare merită cel puțin 10.000. Sau știu: fiecare participant plătește 1000 și câștigătorul 10.000. Mi se pare cel mai corect.

     
  9. BadDragon

    August 20, 2012 at 3:45 pm

    Gata, gasit si corectat, imi statea pe creier.

    Babo, n-ai inteles nimic. E 1000 taxa, da’ concursul nu incepe pina nu se string cel putin 1000 de participanti.

    (misto “botezarea Aurichii” aruncata asa, ca un strop de apa in mijlocul cetii :D)

     
  10. cartuse

    September 8, 2012 at 6:50 pm

    acuma, nu vă supăraţi că insistăm, da’ unii dintre noi au luat de bun acel (I) din coada titlului…

     
  11. BadDragon

    September 8, 2012 at 11:20 pm

    Cartuse, nu e nici o suparare, sint dator cu cel putin partea a doua si ma simt vinovat ca nu a aparut inca. In compensatie, gasesti o noua pagina pe blog (Diary of a curious mission) despre care am uitat sa-mi anunt cititorii. E drept, nici ea nu a mai fost improspatata de ceva timp.

    Problema e ca acum sint prins intr-un proiect care imi maninca si timpul, si energiile. Nu prea vad cum as putea sa inghesui pe undeva scrierea partii a doua in urmatoarele 3 saptamini. Nu de alta, da’ nu-mi place sa scriu nedocumentat si asta cere ceva timp si atentie.

    Asa ca, cu scuzele de rigoare, rog sa mi se acorde putina ingaduinta pina reusesc sa ma adun putin.

     
    • cartuse

      September 9, 2012 at 10:33 am

      e-n regulă, dragoane, mulţumesc frumos

       

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: