RSS

Actiunea… manualul

05 Mar

Ei bine, am inceput sa string materiale pentru manualul de fizica despre care vorbeam in postarea anterioara. Grand projet, vorba lui De Gaulle. Ceea ce parea oarecum simplu in prima faza se dovedeste a fi mult mai complicat odata cu adunarea materialelor.

In mintea mea, ceea ce vreau sa fac pleaca de la citeva observatii facute de’a lungul anilor. In primul rind, majoritatea oamenilor urasc fizica atunci cind se lovesc de ea in scoala. Motivul, mi se pare mie, este ca lipsesc doua lucruri esentiale: o abordare adecvata si un suport atractiv. Ca mai toate stiintele, fizica este prezentata ca un fapt static, imuabil, fara istorie, fara genealogie. Convingerea mea este ca, in absenta explicarii contextului in care fizica s’a dezvoltat pina la ceea ce a ajuns ea sa fie in zilele noastre, singurii care se mai apropie de ea sint cei citiva nebuni pasionati care descopera, cum am descoperit si eu in adolescenta, frumusetea din spatele rigiditatii ecuatiilor.

Apoi este felul in care este prezentata. In toate cazurile intilnite de mine profesorii considerau ca telul contactului dintre elevi si fizica este capatarea abilitatii de a rezolva niste probleme-tip pentru a lua note mari la teze, extemporale si examene de admitere. Din fericire lucrurile s’au mai schimbat pentru mine atunci cind am ajuns in facultate, am intilnit citiva profesori extraordinari si lucrurile au capatat alta dimensiune. Din pacate multi nu ajung pina acolo, multi ramin cu imaginea creata in liceu. De aici convingerea ca, daca vrem sa facem ceva pentru a imbunatati situatia, trebuie sa facem asta la nivelul liceului.

Si, pina la urma, de ce e atit de importanta fizica asta? De ce am face si cel mai mic efort pentru a o intelege? Pai… e frumoasa🙂 Apoi… descrie lumea in care traim, o face mai coerenta, mai inteligibila, mai putin aleatorie, ne ajuta sa intelegem de ce e greu sa impingem masina cu frina de mina trasa, se leaga de mai toate din viata noastra.

***

Initial ma gindisem la o abordare combinata, teorie si istorie. Teoria explicata cit mai accesibil, istoria povestita cit mai atractiv. Insa azi m’am speriat de partea cu istoria. Daca ma iau in serios cu asta, primul capitol, cel cu principiile mecanicii clasice ale lui Newton, o sa apara peste vreo 3-4 ani. Nu e bine. Strategia trebuie revazuta. Probabil o sa trec printr’o versiune beta care sa contina numai teoria cu explicatii si abia mai pe urma or sa vina bucatile de istorie. Problema este ca fara ele nu prea mai e farmec🙂 Eh….  grea treaba.

Partea buna e ca nu ma grabeste nimeni. Si am ocazia sa fac acum ceea ce mi’ar fi placut sa pot face acum vreo 20 de ani. Numai ca atunci nu aveam internet si nu aveam nici Proiectul Gutenberg, nici Internet Archive si alte arhive similare. Si nici biblioteci sau librarii prea dotate.

Deci… la treaba. Va mai tin la curent cu mersul treburilor. Deocamdata am vreo 2-3 mii de pagini de parcurs😀, de cumparat un manual de fizica de a IXa pentru a vedea ce trebuie sa pun in al meu si de schitat strategia de abordare a proiectului.

 
18 Comments

Posted by on March 5, 2010 in Idei

 

18 responses to “Actiunea… manualul

  1. Rhetta Marx

    March 5, 2010 at 1:40 am

    Uraaaa! În sfârşit o să pot să deschid şi eu o carte de fizică fără să-mi prind degetele în ea! Nu vreau să te grăbesc, zău aşa, dar am 94 de ani şi chiar dacă mai am mulţi înainte, s-ar putea să nu fie încă odată pe-atât. Dar e un proiect bun şi necesar, mai ales mie, că tot nu am înţeles pe ce principiu zboară un elicopter. Adică mi s-a explicat, dar nu cred.

     
    • MBadragan

      March 5, 2010 at 1:49 am

      Babo, e cotoioasa treaba. Tocmai am adaugat inca vreo 500 de pagini la lecturile obligatorii si am mai regresat vreo 2000 de ani pe time-line. M’am apucat sa citesc despre Galilei si am descoperit ca’i placea de Arhimede. Asa ca l’am downloadat si pe el😀

      Elicopterul? Pai e cam acelasi principiu ca la avion doar ca portanta e arondata exclusiv elicei. Da’ hai ca nu ma hazardez acum la un raspuns prea vast. Studiez problema si’ti scriu un post numai pentru matale pe tema asta😀

       
  2. Rhetta Marx

    March 5, 2010 at 3:08 am

    Eşti un gentleman, Marius. Mersi mult.

    PS: La istorie aş mai băga câţiva ani în marşarier şi aş parca în Egipt. Haha, ce mică-i lumea!

     
    • MBadragan

      March 5, 2010 at 3:29 am

      Eh, m’am gindit si eu. Si la Egipt si la Iran. Problema e ca putine texte s’au pastrat din perioada aia. Cocalarul ala care si’a aprins tigarea cu Biblioteca din Alexandria avea ceva cu mine, cred ca nu’i placeau pletosii😀

       
  3. anaid

    March 6, 2010 at 10:12 pm

    n-as spune nici ca mi-a placut dar nici ca mi-a displacut fizica, in mod cert am urat chimia🙂,ar fi interesant sa invete coipii mei fizica dintr-un manual cu completarile lui Badragan,n-ai vrea sa le fii si profesor?🙂

     
    • MBadragan

      March 8, 2010 at 12:03 am

      Anaid, sper ca nu’s asa mari copiii tai, sa am si eu timp sa scriu pina ajung ei in clasa a IXa😀 Cit despre educatie in direct, nu’s asa sigur ca i’ai vrea lasati pe mina unuia ca mine😀

       
  4. anaid

    March 8, 2010 at 9:05 pm

    Adica n-ai de gand sa termini in 6-7 ani?🙂 e timp berechet! cat despre educatie in direct nu-s chiar sigura,sper doar sa “te citesca” si faca parte dintr-o generatie care nu “fuge” de fizica si chimie!🙂

     
  5. Alex V

    March 10, 2010 at 3:35 pm

    Sper sa fie scris manualul in stilul asta:
    ‘Zero. Biografia unei idei periculoase’
    http://www.librariabucuresti.com/Carti-Zero-Biografia-unei-idei-periculoase-0-3075-24-.htm
    Succes!

     
    • MBadragan

      March 12, 2010 at 4:29 am

      O sa incerc sa fie cit mai accesibil, mai descriptiv si, daca se poate, mai haios cu putinta. Ce’o iesi, o iesi😀

       
  6. Bebe Mircea

    March 12, 2010 at 1:12 am

    Dacă îmi dai voie în primul rând şi detalii în al doilea rând, te ajut la partea cu istoria.

     
    • MBadragan

      March 12, 2010 at 4:31 am

      Pai inca nu stiu nici eu prea multe despre cum o sa arate. Stai sa ajung sa’mi fac un plan de bataie (inca nu exista :)) si mai vedem dupa. Cine stie, poate il facem in colaborare, nu tin sa monopolizez bunele intentii😀 Ba chiar ar fi fun.

       
  7. Bebe Mircea

    March 12, 2010 at 7:18 am

    Da, ar fi foarte fun. Totuşi un manual e greu de făcut, pentru că trebuie să respecte programa şcolară. Şi nimeni nu poate respecta programa şcolară, nici măcar ăia care o întocmesc, deşi pe hârtie arată bine. De aia sunt manualele cum sunt.

    Dar, ideea este foarte bună. Eu aş zice să începi aici pe blog. Şi îmi dai şi mie temă, ca să vin cu partea de istorie.

     
    • MBadragan

      March 12, 2010 at 8:20 pm

      Pai programa scolara e disponibila pe net. Am vazut’o, e ok. Pe de alta parte, nici nu ma intereseaza daca e ca la ei. Nu ma intereseaza sa fie publicat, folosit in mod oficial, sa aduca bani sau alte mizerii d’astea. In schimb m’ar bucura sa ajunga din mina in mina pe la oameni si sa’i ajute in deslusirea materiei.

       
      • Bebe Mircea

        March 12, 2010 at 8:43 pm

        Foarte bine atunci. Eu abia aştept să ajut cu partea de istorie, în măsura în care pot.

         
  8. mtlk

    March 12, 2010 at 1:03 pm

    willkommen sie auf wordpress!
    Si bafta in noul proiect. Poate o sa ma faci si pe mine sa pricep ceva din fizica.
    Nu ca mi-ar trebui neaparat, da’ maine-poimaine o sa ajunga fiica-mea sa-mi ceara ajutorul…

     
    • MBadragan

      March 12, 2010 at 8:21 pm

      🙂 O sa fac tot posibilul. Te anunt cind incep sa apara capitole.😀

       
  9. Mihai D

    May 31, 2010 at 10:54 pm

    Genial! Spor si sper sa iasa.

     
    • BadDragon

      May 31, 2010 at 11:15 pm

      Mersi, si eu sper. Inca sint la capitolul lectura materiale😀 N’am parcurs decit vreo mie de pagini.🙂

       

Leave a Reply

 
